نقشه راه بهبود نگهداری و تعمیرات

نقشه راه بهبود نگهداری و تعمیرات

این مقاله فقط در سایت CMMS Pro منتشر شده 

در تجارت امروزی، عباراتی همچون تجربیات موفق ، نقشه راه بهبود نگهداری و تعمیرات ، کلاس جهانی و سایر عبارات مشابه دائماً در حال بمباران کردن ذهن‌ها هستند. عبارت دیگری همچون «محاسبه عملکردی و شاخص‌های محاسبه عملکرد» نیز اخیراً ظهور یافته‌اند. شاخص‌های عملکرد می‌توانند برای کارهای انجام‌گرفته در یک کارگاه یا کارخانه صنعتی استفاده شوند خواه سازمان خصوصی، عمومی یا حتی سازمان‌های غیر سود ده باشد.

محاسبات عملکرد متفاوتی برای بخش‌های کیفیت، تولید، فراوری و حتی مالی وجود دارد. اگرچه یک مفهوم اساسی پنهان به نام «نگهداری و تعمیرات» به‌عنوان عملکرد کلیدی در رقابت‌پذیری سازمان معرفی‌شده است. تمرکز نگهداری و تعمیرات بروی بیمه کردن و تضمین این مهم است که تمام دارایی‌های شرکت در تطابق با عملکرد طراحی‌شده برای آن‌ها می‌باشند. بدین‌صورت است که گاهی مدیریت نگهداری و تعمیرات را مدیریت دارایی‌ها فیزیکی نیز می‌دانند. حال مدیریت نگهداری و تعمیرات چیست و امروزه چه اهمیتی برای مدیران سازمان دارد؟

مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت دارایی‌های سازمان بر اساس تأکید بر بازگشت حداکثری سود سرمایه‌گذاری بروی دارایی‌ها است. این تعریف شامل فلسفه‌های نهفته در فن‌های به کار گرفته‌شده در اکثر شرکت‌ها است. چه فنی تحت تعریف مدیریت نگهداری و تعمیرات قرار می‌گیرد؟ لیست شامل موارد زیر است:

نگهداری پیشگیرانه، موجودی و تدارکات، سیستم دستور کار، سیستم مدیریت رایانه‌ای نگهداری (CMMS)، آموزش فردی و فنی، درگیری عملیاتی

نگهداری پیشبینانه، نگهداری بر پایه قابلیت اطمینان، نت بهره‌ور فراگیر، بهینه‌سازی آماری اقتصادی و بهبود مستمر

هر یک از کارکردهای فوق یک سنگ بنا در ساخت فرایند مدیریت نگهداری هستند و اهمیت هر یک به همراه خلاصه‌ای از شرح هر یک را خواهیم خواند:

  • نگهداری پیشگیرانه و شروع نقشه راه بهبود نگهداری و تعمیرات

نگهداری پیشگیرانه یا PM کلید همه فرایندهای مدیریت دارایی است که باعث کاهش حجم عملیات واکنشی تا سطح مطلوبی می‌گردد که در سایر کارکردهای مدیریت دارایی نیز می‌توان به آن دست‌یافت هرچند که اکثر شرکت‌های ایالات‌متحده مشکلاتی در تمرکز بروی برنامه‌های PM خوددارند. درواقع رصدهای انجام‌شده نشان می‌دهد تنها ۲۰ درصد شرکت‌های آمریکایی باور کرده‌اند که برنامه PM مورداستفاده‌شان دارای تأثیر مثبت است.

این یافته نشان می‌دهد که اغلب شرکت‌ها برای رسیدن به هر نوع از مدیریت دارایی‌ها نیاز به تمرکز بروی اصول پایه نگهداری و تعمیرات دارند. فعالیت‌های مؤثر نگهداری پیشگیرانه می‌تواند شرکت را دررسیدن به ۸۰% یا بیشتر از سطح نگهداری و تعمیرات کنشگرایانه و ۲۰% یا کمتر از نگهداری و تعمیرات واکنشی یاری نماید. هرگاه این نسبت به این سطح رسید، سایر فرایندهای مدیریت دارایی مؤثرتر خواهند شد.

از جنبه اقتصادی، به دلیل ارث بردن عدم اثربخشی، نگهداری و تعمیرات واکنشی به‌صورت عمومی هزینه‌ای معادل دو تا چهار برابر نگهداری و تعمیرات کنشگرایانه دربر خواهد داشت لذا وجود نقشه راه بهود نگهداری و تعمیرات از الزامات ادامه حیات خواهد بود. این هزینه افزایشی، بروی بازگشت سرمایه تأثیر منفی خواهد داشت. فاکتور بازگشت سرمایه، هزینه بری یک سیستم را در پرتو صرفه‌جویی‌های بالقوه و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی تعیین و تبیین می‌نماید. صرفه‌جویی نیز حاصل بهبود اثربخشی نگهداری و تعمیرات است که به وقوع خواهد پیوست. کاهش هزینه‌های اضافی نیز عبارت است از جلوگیری از عدم تولید، افزایش هزینه‌های انرژی مصرفی، افزایش هزینه‌های پیمانکاری و کمبود دسترس‌پذیری دستگاه و تجهیزات. ازآنجاکه مدیریت دارایی‌ها بروی بازگشت سرمایه تمرکز دارد، برای تمامی شرکت‌ها این امر بسیار حیاتی است که یک برنامه موفق PM به‌عنوان سنگ بنا داشته باشند.

برگرفته از کتاب تری وایر من – مترجم محمد معتمدی

Post Media Link

مینا زمانی کارشناس نت